tm-00 Тайм-менеджмент.
Автор: Поллі Берд (Полли Берд).
Мова: російська
Рік видання: 2004.
К-сть сторінок: 286.
Розділ 1. Визначтесь з особистими пріоритетами (конспект).

1. Визначення життєвої ролі.
Наявність цілей впорядковує і спрямовує течію життя. Тому найперше завдання майбутнього володаря часу – визначити цілі. Визначаються вони за допомогою звичайного аркуша паперу та кулькової ручки. Береться білий чистий аркуш, кладеться на стіл. Біля нього – ручка. Наступний крок – людина зосереджується і, коротко, в письмовому вигляді, дає відповіді на два простих питання:
- яка в людини головна життєва роль
- про що людина мріє (перше наближення).

Можливо, з’явиться надпис: домогосподарка, мрію про безтурботне життя на Канарах. Або інший: підприємець, мрію про компанію – світового лідера в галузі омолодження, краси і здоров’я за допомогою інноваційних технологій. Можуть бути мрії – плани на найближчі 5, 10, 15 років, найфантастичніші або найприземленіші – значення немає. Навіть найменший крок в напрямку до найнеймовірнішої мети робить людину хоч на дрібку щасливішою!

2. Життєві сфери і список цілей, що їх стосуються.
Якими б ефемерними не були людські мрії, їх треба впорядкувати, щоб стати раціональним та ефективним володарем часу (друге наближення). Тому потрібно покласти на стіл з десяток аркушів і позначити їх певними заголовками. Кожен заголовок – одна з сфер (категорій, границь), в яких вирує людське життя. Наприклад:
- кар’єра
- сім’я
- здоров’я
- відпочинок
- особистий розвиток
- гроші
- життєві умови
- міжособистісні відносини

т. ін.
Бажання щодо кожної зі сфер виписуються на відповідний аркуш. Нехай список буде якнайдовший, об’єднуватиме і конкретні речі, і фантастику. Далі відбуватиметься "просіювання" – це одне з перших раціональних рішень, яке означатиме: пристрасті й почуття віднині не розриватимуть людину в часі, її свідомість керуватиме життя, рахуючи і виміряючи кожну хвилин в добі.

Виділення найважливіших цілей.
З маси цілей потрібно обрати 1-3 найважливіші. Обирати їх потрібно, враховуючи ще два фактори – таланти й цінності. Щоб мати ці фактори перед очима, їх записують на наступних білих аркушах.

012.1. Ресурси і обмеження для визначення найважливіших цілей.
Наявні в людини таланти, інтереси, навички – це внутрішні ресурси, які допомагатимуть або заважатимуть у досягненні цілей. Цілі, для яких в людини є ресурси, залишаються в списку. Якщо ресурсів немає – який зміст триматись за гарантовано нездійсненну ціль, хай би якою цікавою вона не була? Скажімо, хист до малювання стане в нагоді тому, хто планує через 10 років робити персональну виставку в Музеї сучасного мистецтва на Манхеттені в Нью-Йорку.

Однак художнику навряд чи згодиться талант преферансиста. Акробатичні вміння, обмежені силою земного тяжіння і м’язами, не допоможуть тому, хто мріє торкнутися поверхні Місяця, стрибаючи на батуті. Але допоможуть пройти конкурсний відбір до групи космонавтів, щоб працювати на Міжнародній космічній станції.

Життєві цінності – закладені вихованням моральні принципи, які ставлять межі для тих чи інших дій. Кожна ціль і можливі кроки для її досягнення оцінюються з точки зору моральності/аморальності – для кожної людини індивідуально. Наприклад, ціль – стати мільйонером, дія – пограбувати задля цього банк. Якщо людські цінності допускають таку дію – то що ж, отже, так тому й бути. Для більшості цей метод збагачення є неприйнятним, тому в цивілізованому світі банківські установи грабують не надто часто.

Цінності дають відповідь на питання: чи ХОЧУ я займатись цією справою?
1-3 цілі потрібно визначити в кожній життєвій сфері. На цих конкретних цілях, яких вийде від 9 до 27, потрібно сконцентруватись у 20% часу, коли працюється найпродуктивніше.

3. Перелік задач для досягнення цілей.
Маючи ціль, ресурси і цінності, на нових аркушах паперу потрібно скласти список задач – тобто вказати кроки, які потрібно зробити в тій чи іншій сфері, щоб отримати на протязі 5,10, 15 років бажаний результат. Задачі мають бути:
- здійсненними
- конкретними (чітке уявлення результату)
- вимірюваними (є однозначні показники, які дозволять зрозуміти, що задача виконана)
- ціннісними (виконання цієї задачі сприяє досягненню цілі)
- позитивними (під час роботи над задачею є оптимізм і гарний настрій)
- корегованими (якщо цілі зміняться, задачі можна змінити).

В списку цілей допускаються абстрактні, емоційні пункти, наприклад, "хочу проводити більше часу з сім’єю". Головне, щоб задачі були максимально конкретними. Наприклад, задача – влаштувати родинний пікнік під час вихідних. Ця задача – здійснена (ніякі закони природи не завадять), конкретна (ясно, що треба робити), вимірювана (була поїздка – задача виконана, не була – ні), ціннісна (дійсно наближає головну ціль), позитивна (гарні емоції), корегована (можна поїхати в турпохід, а не просто на пікнік до лісу).

4. Для кожної задачі складається список чітких і зрозумілих кроків.
Задача подрібнюється і уточнюється до найменших подробиць. Дрібними кроками йти легше, ніж стрибати як кенгуру, надриваючи м’язи. Щоб організувати пікнік, можна запланувати і виконати впродовж тижня такі кроки: передзвонити в заміські розважальні комплекси, замовити альтанку, сплатити аванс, закупити продукти, зідзвонитись з родичами і т.ін.

5. Для цілей і задач розставляються пріоритети.
Список справ, запланованих на найближчий тиждень, чи місяць, чи рік, може стати хаотичним нагромадженням сотень кроків для виконання задач по 27 глобальним цілям. Щоб цього не сталось, потрібно визначитись з пріоритетами. Найвищий пріоритет матимуть справи, які найпотужніше, найшвидше наближають до цілі. Якщо якась дія не наближає до цілі – чи варто її виконувати? Таким чином людина концентрується на дійсно ефективних кроках – тобто відбувається оптимізація зусиль.

6. Визначення цілей, задач, кроків на рік, місяць, тиждень.
Для виконання завдання – глобально-життєвої цілі, проміжної задачі, найдрібнішого кроку – встановлюється конкретна дата, до якої вона має бути зроблена. Це дає можливість зробити відповідні записи на сторінках органайзера і планомірно працювати для втілення вимріяної життєвої картинки. Час вже не летить шалено і безцільно, а підкоряється людині-володарю.