Бізнес чи хобі. Фото: https://pixabay.com/Будь-який бізнес починається з ідеї. Щоб втілити її, засновник витрачає ресурси – фінанси, час, інтелект. А доходів чомусь немає. Як визначити: процес, в який занурений власник підприємства – це бізнес, хобі чи щось інше?

Перший рік існування бізнесу – найтяжчий, найризикованіший. 90% підприємств закриваються впродовж цих перших місяців роботи. ІТ-проект, тренінговий чи консалтинговий центр, продаж hand-made, магазинчик еко-продуктів, типографія чи рекламне агентство – чому інколи вони прибуткові і живуть довго, а інколи – ні?

Успішний (життєздатний, прибутковий) бізнес має 5 ознак:
1) цінність – буде створюватись або надаватись щось дійсно цінне, корисне для споживача;
2) попит – споживачу ця цінність потрібна і він хоче її придбати;
3) оптимальна ціна – ціна продукту чи послуг прийнятна (обґрунтована, доступна) для споживача;
4) оптимальна доставка – продукти чи послуги будуть надаватись споживачу способом, який йому потрібен і якого він сподівається;
5) достатній прибуток – підприємство приносить дохід, достатній для того, щоб і далі продовжувати працювати.

Всі ознаки – універсальні, взаємозалежні, рівноважливі.

Якщо хоча б однієї з ознак немає, то підприємця не чекає бізнес-успіх, він займається не бізнесом, а з чимось іншим:
1) якщо продукт чи послуга цінні тільки для власника і нікому не приносять користі – це не бізнес, а хобі.
2) якщо на продукт чи послугу немає попиту, вони нікому не потрібні - це невдалий бізнес, мертвий від народження.
3) якщо підприємство не продає продукти чи послуги – це не комерція, а, швидше, благодійність.
4) якщо продукт чи послуга, оплачені покупцем, не доставляються і не надаються так, як домовлялись – це афера.
5) якщо бізнес не окупається – це бізнес, не здатний на тривале життя.

Будь-яку бізнес-ідею потрібно описати одним-кількома реченнями згідно цих ознак. Якщо всі 5 ознак у підприємства є – отже, потенціал в бізнесу є. Якщо ні – потрібно ще раз все проаналізувати і зрозуміти:

Бізнес чи хобі. Фото: https://pixabay.com/бізнес виявляє проблему потенційного споживача і вирішує її способом, вигідним обом сторонам. В результаті підприємство отримає дохід, а споживач – цінність і задоволену потребу.

Почитати більше: Джош Кауфман "Сам себе МБА. Самообразование на 100%"