Як відкрити СТОДосвідом ділиться Віталій Пилип., директор станції технічного обслуговування в Полтавській області. Віталій заснував власне підприємство у 1998 році. Тоді йому було 23 роки, він щойно отримав диплом спеціаліста вінницького технічного вишу. Як СТО відкривалось тоді, як працюється зараз, як розвиватиметься далі?

СТАРТ 15 років тому
Яким був початок?
Спершу позичив 1200 дол. та орендував 60 кв. м – частину приміщення, де раніше працювала будівельна фірма. Комунікацій не було, тому підводив електропостачання, опалення, воду. Не було навіть оглядової ями. Починав на старому обладнанні: у 1998 році розпродувались старі СТО і я цим скористався.
Чи може працювати СТО без оглядової ями?
Все залежить від того, яку спеціалізацію планує підприємець. Я обрав універсальну нішу, тобто надавав практично всі види послуг – від ремонту підвіски до ремонту двигуна, виконував також певні кузовні роботи. На той період в моєму місті та районах неподалік існував незаповнений ринок з надання цих послуг.

 

Як відкрити СТО

Який персонал потрібен для роботи СТО?
Працювало 3 чоловіка. Двоє - закінчили технікум, профтехучилище, у мене - вища технічна освіта. Однак моя спеціальність не була пов’язана з автомобілями і ремонтувати я їх просто не умів! Однак мав економічні знання, які отримав, навчаючись в технічному університеті. Моє головне завдання на момент відкриття підприємства – це вирішення усіх організаційних моментів. Хоча з часом звичайно, я всьому навчився.  

ПЕРСПЕКТИВА
Які зараз існують перспективні напрями для СТО?
Пройшло півтора десятка років і я бачу нову незаповнену нішу – надання послуг високої кваліфікації, з дотриманням технологічних вимог і на високому теоретичному і технічному рівні.
Багато є людей, які вміють стукати молотком. Між тим зараз автомобілі у людей технічно більш складні, ніж 15 років тому. Щоб виконувати певні види робіт, вже недостатньо знати, що і де там стоїть і як його відкрутити. Потрібні і теоретичні знання.
Перспективна спеціалізація – система керування двигуна, електроніка, сигналізація, мобілайзери, управління блокувальною системою.

З чого починається відкриття автомайстерні?
Найперше, потрібно оцінити ринок, де збираєтесь працювати, оцінити конкурентів і чим твої послуги будуть відрізнятися від послуг конкурентів. Чи будуть надаватись послуги, які зможуть конкурувати на рівні з іншими?
Наприклад, ось прийшла людина на ринок і вирішила: буду ремонтувати підвіски автомобілів. А поряд така ж людина ремонтує підвіски, тільки вона на ринку 7-10 років. Потрібно подумати: що я можу запропонувати клієнтам, щоб прийшли до мене?
Можна вирішити: буду надавати послуги на якісному обладнанні.
Постає наступне питання: хто на ньому працюватиме? Тобто якість послуг нового СТО залежить від кваліфікації працівників.
Ще один напрямок – послуги-паразити. Є велика станція техобслуговування. Вона не надає певні послуги в силу своєї специфіки, наприклад, не займається зарядкою кондиціонера. Тому поруч можна відкрити нове власне підприємство і цим займатися. Розглянемо іншу ситуацію. Надання послуг по регулюванню розвалу-сходження коліс. Щоб виконувати цю роботу, потрібен стенд, вартістю біля 20 тис. дол. При цьому підвіска має бути справною на 100% – в ній не повинно бути люфтів. Стенд "розписаний" на два-три дні. Раптом приїжджає машина з несправною підвіскою. Дана СТО може не займатись ремонтом підвіски, або займатись, але слюсарний цех також зайнятий плановими замовленнями. Тоді автомобіліст звертається до сусіда-паразита, який за 20-30 хвилин все відремонтує. Далі – швидке повернення на СТО, виконання потрібних робіт, при цьому – раціонально витрачається час і стенд, і черга не затримується.
Після обрання ніші, як сформулювати, чим займатиметься майстерня?
Якщо людина обирає певну нішу, вона вже розуміє, які конкретно послуги буде надавати.
Старі радянські чи сучасні закордонні марки автомобілів – в будь-якому випадку на початкових етапах не вдасться охопити все. Пройде певний період і, можливо, з певних причин, деякі послуги майстерня не буде надавати. Або, можливо, доведеться  розширятися.
Наступає момент, коли хочеться розширити спектр послуг і для цього придбати нове обладнання. Тоді потрібно подумати про окупність.
Наприклад, приїжджає старий клієнт, який придбав новий автомобіль. Він хотів би, щоб йому надали набір послуг як завжди. Тим часом в СТО немає для цього інструментів. Якщо придбати нове цінне обладнання, то піднімається вартість послуг, але чи збільшиться автоматично кількість клієнтів, яких СТО може обслужити? Чи окупляться капіталовкладення? Чи приїдуть інші клієнти?
Тобто потрібно вирішувати: чи варто розширювати послуги і чи є спеціалісти, які будуть цим займатися?
Найлегше дійти до якогось об’єму, який ти можеш робити, і поставити його на потік. Тоді процес іде автоматично – все налагоджено, все настроєно, є інструмент, є технології і ти працюєш.
Це, звичайно, ризиковано у зв’язку з нашою нестабільною ситуацією в країні!
Але, якщо не будеш постійно намагатись запроваджувати щось нове, то може настати момент, що ті самі послуги навчаться робити інші!
Як підібрати приміщення для СТО?
Все залежить від того, які послуги і транспортні засоби планується обслуговувати. Якщо ремонт паливної апаратури чи систем управління двигуном, то великі розміри приміщення не потрібні – достатньо оглядової ями і площі 60 кв. м. Також потрібно враховувати і майбутнє, адже спектр послуг може з часом змінюватись.
Санітарні вимоги до приміщення вказані в спеціальному СНІП. Там вказується рівень шуму, шкідливі викиди, відстані до судніх будівель і так далі.
Перелік устаткування, інструментів СТО на стартовому етапі:
1)    підйомник двохстійковий,
2)    компресор,
3)    гайковерт,
4)    ключі, викрутки, набори інструментів,
5)    шиномонтажний станок,
6)    балансувальний станок,
7)    зварювальний апарат.
Якщо купувати нове обладнання, то воно матиме таку приблизну вартість:
підйомник – 1600 дол.
компресор – 800 дол.
гайковерт – 200 дол.
ключі, викрутки, набори інструментів – до 400 дол.
шиномонтажний станок – 1000 дол.
зварювальний апарат – 500 дол.
балансувальний станок – 1000-1500 дол.
Додатково: витяжка.
Те, що я щойно перелічив – це зараз не надто перспективний напрямок, але на "хліб з маслом" вистачить.
Перспективний ринок – діагностика систем керування двигуна, автоматичних коробок.
Головне в цьому напрямку – мати фахівця для роботи на спеціальних стендах.
При чому стенди – не обов’язково дорогі закордонні. У Вінниці є інженер – Володимир Постоловський – який розробив повноцінний діагностичний комплекс – апарат і програмне забезпечення. В Інтернет можна пошукати за словосполученням "осцилограф Постоловського". Він постійно випускає нові версії і, якщо людина хоче цим займатись, вона сама зможе розібратись і навчитись.

Які кадрові питання доводиться вирішувати директору СТО?
Хороші випускники вузів мають певну теоретичну підготовку, але їм потрібно 2-3-4 роки попрацювати самостійно, щоб стати висококваліфікованими працівниками.
Є проблема відтоку кадрів. Кожен співробітник на певному етапі вирішує, що він може все робити сам. Він тоді йде і починає працювати в своєму гаражі. Мій метод боротьби з проблемою відтоку кадрів такий: по-перше, створювати нормальні умови праці, по-друге, постійно проводити "політінформацію". Тобто пояснювати: так, власник СТО створив робочі місця і вони тут працюють, але ця робота – спільна, результати роботи – спільні, нові успіхи, нові клієнти – це наслідок спільних зусиль і працівників, і роботодавця.

Як відкрити СТО
Зараз краще бути фахівцем вузькоспеціалізованим чи широкоспеціалізованим?
Спеціалізація повинна бути вузька, але людина повинна знати і розуміти будову автомобіля. Кожна автомобільна фірма вносить свої ноухау і ремонтникам зараз потрібно бути широко обізнаним.
Наприклад, електрик, який ремонтує електрообладнання. Раніше йому достатньо було знати: лампочка, закон Ома, схема - і все, він міг і не вдаватися в подробиці що і де в двигуні, і що там за рубильнички. Зараз все взаємопов’язане. Тепер в електрика повинні бути широкі знання, якщо він хоче зайняти певну нішу і бути там професіоналом.

Як знаходити клієнтів для СТО?
Можна починати з рекламних оголошень, баннерів, візиток. Тільки раджу пам’ятати: це все може закінчитися рівно через рік, якщо сподівання клієнти не будуть виконані.
Тобто якщо буде гарний баннер, а по факту буде "нуль", то ніяка реклама не врятує!  

Чому підприємці зазнають невдач? Що підвищує шанси на успіх?
По-перше, не потрібно чекати, що в перший місяць чи рік ти отримаєш якийсь вигоду зі свого бізнесу. Це може бути через 2-3 роки.
По-друге, одна з причин поразки – не зовсім вдалий вибір спеціалізації, не правильна оцінка власних можливостей.
Підвищує шанси на усіх впертість, робота над помилками і високий рівень працівників –  кадри в цьому бізнесі дійсно вирішують все!

Як відкрити СТО