up-01-el-05-05-15-str12.jpgПідприємець з найвіддаленішого закутка нині добре знає чи, принаймні, чув про те, що веб-сайт, сторінка в соціальній мережі, блог – це престижний, корисний та обов’язковий атрибут сучасного бізнесу. Проте навіть пасивна присутність у мережі вимагає: вашу діяльність мають помітити. Якщо сайтом ніхто не цікавитиметься, крім власника та клієнтів, які отримали візитку з веб-адресою, його створення стане марнуванням коштів. За допомогою спеціальних технологій бізнесмен змусить працювати вкладені кошти та отримає зиск.

[Скачати безплатно в форматі pdf]

Фахівець з інтернет-просування Олександр Ніколаєв, директор одного з вінницьких ІТ-агентств, говорить, що не варто нехтувати прибутком, який можуть дати підприємству клієнти, залучені за допомогою Інтернет. Зараз цей сектор в українській економіці знаходиться на початковій стадії. Але тенденції свідчать, що майбутнє популяризації бізнесу – в цифровому світі.

Експерт розповідає про бізнес свого закордонного клієнта, досвідченого в Інтернет-рекламі. Ця людина сформулювала проблему наступним чином: веб-сайт фірми має перебувати в першій трійці результатів пошуку, яку видає пошукова система у відповідь на запит користувача. В такому випадку він може закрити офіс, мінімізувати кількість співробітників та отримувати прибуток лише за рахунок Інтернет-трафіку (відвідування сайту).

Олександр звертається:
- Всім бізнесменам рекомендую читати книги про просування бізнесу у мережі. Я не говорю, що потрібно ставати спеціалістами, але ази потрібно знати. Чому? Тому що все рухається в Інтернет. Тому що ви зрозумієте, коли обманюють недобросовісні фахівці. Найбільш довготривала та плідна співпраця між бізнесменом та Інтернет-маркетологом (фахівцем з просування в Інтернеті) виникає тоді, коли книги прочитані. Тоді ми з клієнтом говоримо на одній мові та довіряємо один одному.

Боротьба за рейтинг
Мета сучасної пошукової системи – максимально задовольнити попит користувачів в інформації. Для цього створено спеціальні алгоритми, які аналізують сайти і періодично ранжують їх залежно від ряду показників. Отже, позиція сайту – категорія змінна і залежить від висновку пошукової системи про його якість.
Мета бізнесмена – перемістити свій Інтернет-проект в рейтингу якнайвище усіма можливими (дозволеними) методами.
Тому просування в мережі – це безупинне пристосування до алгоритмів пошукової системи, своєрідна “боротьба” за місце в рейтингу. Експерт розповідає:
- Якщо просувати свій бізнес в Інтернеті так, як рекомендує офіційна довідка пошукових систем, на це піде дуже багато часу й коштів. Бізнесмен не може чекати рік-два, поки його помітять. Тому й потрібно використовувати спеціальні методи.

Базова пошукова оптимізація (SEO - Search Engine Optimization).
Потенційний клієнт знаходить інформацію в Інтернеті за допомогою пошукових систем – GOOGLE.COM, YANDEX.RU, META.UA тощо. В спеціальному рядку він вводить слово чи словосполучення, яке його цікавить. У відповідь система згідно з певним алгоритмом, який регулярно вдосконалюється, видає перелік сайтів, що ідеально відповідають запиту.
Тому перший крок для створення ефективного сайту, інструктує Олександр, - це підбір ключових понять (запитів, тобто словосполучень), які відповідають специфіці бізнесу. Ці ключові поняття називають “семантичним ядром” та підбираються за допомогою спеціальних інструментів пошукових систем.
Експерт заглиблюється в технологію формування семантичного ядра:
- Наприклад, є просто слово “кондиціонери”. А є – “купити кондиціонери”. Є - “купити кондиціонери”, а є - “купити кондиціонери в Києві чи у Львові”. Саме ці запити цікаві бізнесу, бо вони свідчать, що людина дійсно хоче купити.

В Інтернеті дуже багато сайтів схожої тематики, тому існує таке поняття, як конкуренція запитів – тобто наскільки багато сайтів відповідає на певний запит. Якщо їх надто багато, варто щось перефразувати і загострити увагу на особливостях саме вашого бізнесу.
- Тоді ви у майбутньому витрачатимете менше коштів для просування сайту, – зауважує Олександр.

Другий крок – створення оригінальних статей (контенту) під кожен пошуковий запит. Цю роботу виконують журналісти або копірайтери, або й власник бізнесу, якщо має для цього час. Ще два роки тому активно використовувались SЕО-тексти, що містять заданий відсоток ключових фраз. Статті, побудови за канонами SЕО, звучать досить штучно, погано задовольняють потреби користувачів. Тому пошукові системи навчились відфільтровувати SEO-тексти, тлумачачи їх як пошуковий спам.
- Пошукові системи стали “розумними”… Тому зараз вони більше стежать за поведінкою відвідувача сайту. Тобто на те, як людина його читала: чи перейшла на іншу сторінку, чи прочитала текст, наскільки довго знаходилась на сайті та як швидко повернулась на сторінку результатів. Як це визначає пошукова система? Практично на кожному сайті стоять лічильники - Веб-аналітікс, Яндекс-метрика – які й надсилають пошуковим системам інформацію. І це не єдині інструменти для аналізу контенту.

Якщо сайт наповнений неякісними матеріалами, пошукова система за опосередкованими ознаками розмістить його, скажімо, 200-им на сторінці результатів. Відомо, що більшість користувачів Інтернету переглядає лише перші 3 сторінки, отриманих у відповідь на запит (див. рис. на ст. 12). Якщо ваша інформація опиниться надто далеко, її так ніхто і не побачить.
Олександр Ніколаєв акцентує на трьох основних рисах, яким має відповідати матеріал:
- Він має бути читабельним, цікавим, ґрунтовним. Потенційний клієнт має знайти відповіді на свої питання: опис, фотографію, ціну, технічні характеристики тощо.

Важливий момент у просуванні – правильно підібрати домен, тобто унікальне мережеве ім’я для сайту:
- В ідеалі, домен має бути коротким та відкривати суть вашого бізнесу. Якщо ви пропонуєте, скажімо, товари певної марки, то має зміст включити назву марки у домен. Одночасно, назва має бути простою, щоб людина могла запам’ятати її на слух.

За користування доменом бізнесмен платить певні кошти, хоча можна зареєструвати безкоштовні піддомени на спеціальних сервісах (наприклад, UCOZ.UA). При цьому в імені сайту буде певна позначка – AT.UA, UCOZ.UA – яка говоритиме обізнаним клієнтам, що власник вирішив зекономити (а це не завжди йде на користь бізнесу).
Платні домени, які закінчуються на COM.UA, коштують дорожче, ніж регіональні – VN.UA (Вінниця), LVIV.UA (Львів), KIEV.UA (Київ). Якщо підприємець зареєстрував торгову марку, він може відкрити сайт в зоні .UA, якщо його діяльність виходить за межі України – .RU (для Росії) або .COM (міжнародний ринок збуту).

Останній крок після запуску готового веб-сайту – додавання в базу пошукових систем, щоб потрапити в пошук. Тільки після цього власник ресурсу побачить позицію сайту в результатах пошуку (за обраними ключовими фразами). Це місце – результат впливу Інтернет-маркетолога на внутрішні фактори – вдале семантичне ядро, якісні статті, виграшна назва і т.п. Крім внутрішніх, існують зовнішні фактори, які допомагають підняти рейтинг й потрапити на очі потенційному клієнту.

Зовнішні фактори просування в мережі.
Зазвичай, ІТ-фахівці самостійно вирішують, яким чином піднімати рейтинг вашого сайту. Але власнику бізнесу слід обов’язково поцікавитись цим питанням, щоб оцінити витрати та ймовірні ризики при недостатній фаховості найнятих людей.

Посилання.
Наприклад, пошукова система Яндекс рахує кількість та якість посилань на матеріали сайту із сторонніх ресурсів за допомогою ТІЦ – Тематичного Індексу Цитування (є й інші показники). Чим вищий ТІЦ, тим оцінка вища і тим кращі позиції займатиме сайт (див. рис. на ст. 12).
Олександр Ніколаєв розповідає підприємцям, що одним із найпоширеніших способів підвищення цитованості ресурсу є купівля посилань - в Інтернеті існують сайти, власники яких за певні кошти розмістять потрібні вам гіперпосилання.
Бізнесменам важливо знати, що існують покупні посилання двох видів – постійні й тимчасові. Експерт застерігає:
- Тимчасові посилання дешевші. Але коли у вас закінчать гроші, то вся маса посилань раптово зникне. І будь-яка пошукова система як “двічі по два чотири” зрозуміє, що ці посилання були куплені і може накласти фільтр. Крім того є таке поняття як вибух посилань - не може молодий сайт отримати
нізвідки масу цитувань (зворотних посилань). Тому цим методом потрібно користуватись планомірно й акуратно. Я рекомендую купувати постійні посилання.

Постійні посилання відносно “вічні” та існують досить довго. Коли у вас раптом закінчаться гроші, вони лишаться і неприємностей з рейтингом не буде.
Ще один метод – реєстрація у платних каталогах. Адміністратори каталогу Яндекс та Google зареєструють безкоштовно, якщо ваш сайт насичений корисною інформацією. Але комерційні ресурси – тільки платні. Наприклад, заплативши 2,5 тис. грн., можна потрапити у престижний Яндекс-каталог.
Зараз існують спеціальні довідкові сервіси, де за гроші, або й безкоштовно, пропонують реєструвати регіональні Інтернет-ресурси. Олександр радить не розмінюватись на низькорейтингові каталоги та “боронь-боже, не реєструватись в них автоматично за допомогою спеціальних програм”:
- Трафік, який ви отримаєте в підсумку, буде меншим 1%. Тому на нього можна не зважати. Краще звертатись до якісних каталогів – одне посилання у них в 100 разів більше впливає на пошук, ніж 100 безкоштовних або дешевих.

Реклама – контекстна та баннерна (медійна).
Дієвим методом просування в мережі Інтернет є реклама.
Контекстна реклама – це рекламні оголошення, які користувач Інтернету першими бачить на сторінці результатів пошуку (рис. на ст. 12, 13).
- Чим хороша ця реклама? – пояснює експерт – Вона налаштовується протягом кількох днів – підбираються ключові слова, вигідні вашому бізнесу, підбираються кращі сторінки сайту, куди найперше потраплятимуть відвідувачі. Дієвість реклами постійно аналізується. Реклама може працювати на певні регіони, наприклад, тільки на Львів, чи тільки на Одесу. Вона може працювати з ранку до вечора або з ранку до обіду, або лише годину на добу. Це дуже гнучкий інструмент.

Великі пошукові системи пропонують рекламні сервіси: Яндекс-Директ, Google-AdWords.
Баннерна (медійна) реклама – рекламні зображення, які розміщують на сторінках сайту в помітних місцях (див. рис. на ст. 16). Її перевага, особливо на сторінках соціальних мереж – можливість вузького налаштування на цільову аудиторію. Скажімо, баннер демонструється чоловікам від 35 до 45 років, які цікавлять рибальством та політикою, або жінкам до 50 років, які проживають у певній місцевості та мають дорослих дітей. Користувачі соціальних мереж прагнуть відкритості, тому ця інформація доступна.

Проте не варто нехтувати методами пошукової оптимізації на користь реклами:
- Так, реклама працює миттєво, але поки у вас є гроші. Гроші закінчились, реклами немає, в Інтернеті вас немає, відвідувачів немає, - акцентує Олександр.
Та застерігає: 2-3 роки тому спеціаліст гарантував, що сайт потрапить, скажімо, на перші місця пошукових результатів Яндексу та Гугл. Але алгоритм роботи великих пошукових систем постійно змінюється, реально розгадати його неможливо. Тому якщо сьогодні людина відразу дає такі високі гарантії – це аферист.

Цільова E-mail розсилка.
Для просування бізнесу в Інтернет також доцільно використовувати Email-маркетинг – розсилання інформації про ваш бізнес на електронні адреси потенційних клієнтів. Це відносно недорогий метод просування. Наприклад, одноразова розсилка на 1,5 тис. e-mail-адрес по базі користувачів одного з веб-сайтів коштуватиме всього 150 грн.
- Є бізнесмени, які отримують 70% продажів за рахунок електронної розсилки, - відгукується експерт.
Як відрізнити розсилку від спаму?
Є дві риси, які роблять надісланий ел. лист спамом:
по-перше, адресат не реєструвався для отримання повідомлень;
по-друге, неможливо відмовитись від отримання листів.

НЕ спам – надсилання електронних рекламних листів лише тим відвідувачами сайту, які зареєструвались та погодились отримувати його новини. Тому якщо підприємцю пропонують скористатись чужою базою адрес, зібраною з усіх просторів Інтернету, його реклама гарантовано сприйматиметься поштовими сервісами як спам:
- Користувачі спам не люблять. Тому я не рекомендую ним займатись, бо ви легко втратите свою репутацію.
Олександр Ніколаєв підсумовує:
- Все просування у мережі, яке ви здійснюєте – не важливо, якими методами – потрібно відслідковувати, робити висновки та планувати майбутні кроки. Нині Інтернет – впливове доповнення до традиційного маркетингу. Наприклад, за допомогою веб-аналітики сайту Ви помітите, що люди почали більше цікавитись кондиціонерами певної марки – отже, їх потрібно закупити більше. Тобто ви знаєте, як змінюються смаки споживачів. Будь-який власник бізнесу повинен це розуміти.

Автор дякує за співпрацю
Олександру Ніколаєву, директору
РА “MetaStudio’’ (Вінниця)
http://www.metastudio.com.ua/