Пошук нового працівника на вакансію, оцінка персоналу – головний біль багатьох власників та HR-менеджерів підприємств малого, середнього (та й великого) бізнесу. Технології Assessment допоможуть управляти персоналом - сформувати колектив фахівців, які ефективно працюватимуть і приноситимуть прибуток.
Що таке Assessment?
Assessment – це набір технологій професійного та психологічного тестування. Їх використовують тоді, коли потрібно оцінити різного роду компетенції персоналу компанії або претендентів на вакантну посаду. Ассесмент проводять спеціалізовані компанії, в яких працюють фахівці з відповідною освітою та досвідом.
Компетенції – це знання, вміння, навички, які потрібні для виконання тієї чи іншої роботи: професійні та особистісні. Для кожної посади формується певний набір характеристик, які, як показує досвід, принесуть користь компанії. Тому компетенції ще називають факторами успішності.
Наприклад, менеджер з продажу повинен мати такі характеристики:
1) професійні характеристики: володіння навичками продажу, прихильність до компанії (лояльність), мотивація;
2) особистісні характеристики: цілеспрямованість, прагнення перемагати, пошук можливостей, відповідальність, впевненість у собі.
Інструменти оцінки персоналу
Використовується кілька інструментів (методів) оцінки персоналу, які зменшують ймовірність помилки:
- інтерв’ю
- професійні тести
- психологічні тести
- індивідуальні письмові завдання
- виконання завдань в групі
- парні та індивідуальні поведінкові завдання
- інші.
Результати ассесменту
Після проведення серії тестів менеджмент підприємства отримує інформацію про компетенції теперішніх та майбутніх співробітників. Тепер можна поміркувати і визначити шляхи підвищення ефективності компанії і команди:
- сформувати план розвитку кожного співробітника
- знайти здібних, лояльних, мотивованих співробітників
- оцінити рівень навичок і виявити слабкі місця
- виявити тих співробітників, в яких є зміст інвестувати гроші.
Правила і достовірність ассесменту при оцінці персоналу
Ассесмент повинен гарантувати, що отримана оцінка компетенцій - максимально достовірна та об’єктивна. Основні правила успішного ассесменту:
- завчасно описати компетенції для посади
- використовувати не менше двох інструментів для оцінки кожної компетенції
- одночасно оцінювати кілька осіб (від 4 до 7 – вивчаються вміння працювати в команді, впливати на інших, вести за собою, вміння приймати участь у групових дискусіях та ін.)
- кожну особу оцінюють кілька спостерігачів-фахівців
- інструменти ассесменту повинні на 100% відповідати професійним компетенціям, які перевіряються.
Питання валідності досліджень: наскільки можна довіряти результатам, отриманим технологіями ассесменту? Наскільки вони достовірні?
В кожній компанії для кожної посади існують свої критерії успішної, ефективної роботи. Наприклад,
- кар’єрне зростання впродовж певного періоду
- виконання плану
- виручка чи прибуток від продажів.
Працівників компанії можна ранжувати згідно оцінок посадової успішності та згідно оцінок ассесменту. Якщо оцінки персоналу приблизно однакові – ассесмент працює, якщо ні – щось потрібно змінити: або ассесмент-центр, або кадрову службу, або співробітників.
Почитати про ассесмент:
1. Оценка персонала методом ассессмент-центра
2. Ассессмент-центр: что это?
3. Николай Самара. Assessment Center для руководителей.
Ключові слова: оцінка персоналу, управління персоналом, Assessment