Друк
Категорія: Персонал

00НЛП - нейролінгвістичне програмування - корисне для HR-менеджера тоді, коли виникає потреба вийти за межі шаблонної співбесіди. Під час семінару "Бізнес і персонал" Андрій Мореходов, бізнес-тренер вінницького Центру РОУ, навчав підпримців одній з дієвих методик НЛП. Провадячи ніби-то звичайну розмову, вони серед десятків претендентів дійсно знайдуть ту людину, яка ідеально впишеться в напрацьовані бізнес-процеси.

1Зазвичай, менеджери з персоналу ставлять "правильні" питання і слухають "правильні" відповіді. Той, хто часто ходить на співбесіди дає соціально-очікувані "правильні" відповіді. Він і "командний гравець", і "швидко концентрується на завданні", і "оперативний й чіткий у виконанні роботи" і т.д., і т.п. Андрій Мореходов пояснив, що замість класичної співбесіди можна розпитати претендента на посаду про часи, коли той навчався у школі. За допомогою інструментів НЛП за плетивом слів буде розпізнаний істинний зміст сказаного.

 

Наприклад, дівчина, яка хотіла б працювати керівником відділу продажів, розповідає, що в класі, де вона навчалась, її однокласники випускали стінгазету. Коротке уточнення, і з’ясовується, - вона стояла осторонь, нічим себе не проявляючи. Чи може така людина претендувати на посаду, де потрібна ініціативність, вміння організовувати інших, навички управління і контролю за масивом підлеглих? Мабуть, ні.

1Методика, яку запропонував Андрій Мореходов, ґрунтується на піраміді логічних рівнів Роберта Дітлоса, тренера і консультанта з НЛП (див. рис.).

Піраміда – відображення того, як відбувається формування людини з моменту народження до моменту остаточного становлення особистості. Вона будується знизу вгору впродовж життя, однак для декого її будівництво спиняється посередині, не досягнувши вершини. Перший рівень – оточення – наслідок вражень першого року, проведеного біля матері в колисці. Другий рівень – поведінка – формується в дошкільному і старшому віці. Третій рівень – здібності та стратегії – означає якість виконання тих чи інших дій та який спосіб дій обирається (наприклад, стосовно дитини: як добре вона ходить – це здібності, ходить тримаючись за стіну чи в "ходунках" – це стратегія). Четвертий рівень – переконання і цінності. П’ятий рівень – особиста своєрідність (хто я є? яка моя роль в житті?). Шостий рівень – місія, особисте життєве покликання.
- Рівень цінностей формується до 16-20 років. Верхні рівні формуються в старшому віці, якщо формуються. Після цього особистісна піраміда може змінюватись лише згори донизу, - зауважив Андрій.

Науковці намагались згрупувати людські характери згідно певних критеріїв. Древньогрецький філософ Платон більш ніж 2 тис. років тому виділив 4 темпераменти (холерик, сангвінік, меланхолік, флегматик), в 20 столітті Юнг запропонував 7 архетипів особистостей, система Майерса-Бріггса – 16 типів, соціоніка – 32 типи і 256 підтипи. Автори НЛП-методик пропонують будувати метапрограмний динамічний профіль. Провівши з людиною 2-годинну розмову, можна оцінити її за 51 ознакою, склавши її персональну метапрограму.

У спрощеному варіанті для аналізу особистості використовується 7 блоків питань. 
1 блок: брама сортування – питання, які визначають, що є визначальним в діях і думках співрозмовника: люди, цінності і результати, процеси і процедури, речі і дії, місця, вказівки часу.
2 блок: визначення способу сортування інформації
а) розмір узагальнень – глобальний чи детальний;
б) спосіб мислення – індуктивний (від загального до конкретного), аналітичний (від конкретного до загального), асоціативний тощо;
в) ведуча сенсорна репрезентативна система – візуальна, аудіальна, кінестетична.
3 блок: фокус порівняння – що впливає на формування думки – новизна? думка іншої людини? несхожість на інші речі? завжди негатив?
4 блок: мотивація – що мотивує діяти певним чином: уникнення чогось чи прагнення до чогось (наприклад, когось стимулює критика, а когось схвалення).
5 блок: референція (фокус сили) – як людина приймає рішення: Я вирішую, ІНШІ вирішують за мене, КОНТЕКСТ вирішує за мене (наприклад, Інтернет).
6 блок: відношення до часу
а) включення в час чи існування поза ним (пунктуальність є чи немає)
б) орієнтація на минуле, теперішнє, майбутнє
7 блок: "переконувачі" – фактори, які впливають на прийняття рішення. Наприклад, комусь для того, щоб здійснити покупку, достатньо отримати 3 СМС з інформацією про знижки, а комусь – 7 СМС, "плюс" реклама на радіо, "плюс" реклама на "бігборді". "Переконувачі" не можливо виявити в розмові, а лише – внаслідок спроб і помилок.
Андрій Мореходов пояснив:
- Якщо мати навички, можна "намалювати" портрет співрозмовника – кандидата на посаду. Перед цим складається профіль співробітника. Якщо профіль і портрет співпадають – людину можна брати на роботу.

Один з гостей семінару зізнався, що колись протягом тижня опрацьовував методику складання метапрограмного профілю. Він підтвердив: з часом дійсно з’являється особливе вміння вести розмову так, щоб відкривати справжню суть людини. Головне – регулярні, тривалі і постійні тренування, бо навички ефективного контент-аналізу швидко втрачаються.

Бізнес-тренер на прохання власниці салону краси, яка завітала на семінар Центру РОУ, створив метапрограмний профіль для майстра манікюру:
1 блок: людина, націлена на результат, або на процес, або на результат і процес (залежно від вимог роботодавця).
2 блок: міркує від загального до конкретного, за аналогією.
3 блок: фокус порівняння – суміш різних факторів.
4 блок: людину мотивує прагнення чогось (схвалення, нагорода, заробітна платня, відсоток тощо).
5 блок: направленість на інших – на керівника, на клієнта.
6 блок: включеність в плин часу.
7 блок: -

- Згідно з профілем, - радив Андрій Мореходов гостям семінару, - слід чітко прописати питання для співбесіди. Далі ваше завдання – уважно аналізувати поведінку і робити відповідні висновки.